Välkommen till Skånes största ridklubb

Malmö Ridklubb driver en omfattande ridskola för alla åldrar och grupper med olika inriktning och kunskapsnivå i samtliga discipliner, inkluderande en speciell handikappverksamhet. Föreningen bedriver också tävlingsverksamhet från klubbnivå till regionala i dressyr, hoppning för såväl ponnies som hästar. Inom Malmö Ridklubb finns även en husargrupp.

Svenska Ridsportförbundet har godkänt Malmö Ridklubb som ridsportanläggning och ridskola. Malmö Ridklubb uppfyller Svenska Ridsportförbundets bestämmelser för att få ha tilläggsskylten ”Ridskola”. Dessa omfattar bl.a. krav på instruktörernas utbildningsnivå. Malmö Ridklubb är en ideell förening, vilket innebär att det är medlemmarna som äger MR:s hästar samt ytterst styr verksamheten. Medlemmar är alla som rider på MR, det finns alltså inte något kommunalt eller privat ägarintresse i Malmö Ridklubb. Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet, som normalt hålls i mars. Vid detta väljs en ny styrelse, som svarar för den övergripande styrningen av Malmö Ridklubbs verksamhet.

Malmö Ridklubb bildades 1920 och är en av Sveriges största ridklubbar. Vi är idag nästan tusen medlemmar och på vår anläggning ute på Hyllie rider varje vecka allt från små barn till pensionärer. Ridning och ridsport är utan tvekan den största tjejsporten och Malmö Ridklubb är inget undantag. Hos oss rider ca 600 ungdomar i åldern 12-20 år. En mycket stor målgrupp med framtiden i sikte. Samtidigt fortsätter vuxenridningen att växa sig starkare. Malmö Ridklubb har en mycket aktiv ungdomssektion som varje månad arrangerar kurser för de yngre och föräldrar. Ungdomssektionen arrangerar också regelbundet tävlingar på vår anläggning. Föreningen bedriver också en omfattande verksamhet för barn med funktionsnedsättningar som kommer och rider hos oss.

Malmös mesta fritidsgård
Vi har öppet veckans alla sju dagar – från tidig morgon till sen kväll. Vi brukar säga att detta är en av Malmös mesta och största fritidsgårdar. Vår anläggning i Hyllie är ca. 10.000 m2 stor och består av tre ridhus och i våra fem stallbyggnader finns plats för minst 75 hästar.

Vår tävlingsverksamhet ökar
Malmö Ridklubb anordnar varje år ett stort antal tävlingar och vår tävlingsverksamhet är framgångsrik. Vi vann 2015 ridskolecupen och vi blev ridskolemästare i Skåne.Våra ponnyryttare medverkar i ponnyallsvenskan i både hopp och dressyr. Sedan några år spelar vi en mycket aktiv roll vid de stora internationella tävlingarna på Ribersborg, detta sker i samverkan med MRCO (Malmö Ridklubbars Central Organisation).

Vi söker samarbetspartners
Malmö ridklubb vill öka sin satsning på ungdomarna i föreningen och vi vill utveckla tävlingsverksamheten och vi söker därför samarbete med företag och andra organisationer inom näringslivet för att utveckla och bygga ett sponsornätverk där vi kan hjälpa varandra.

Grafisk profil Malmö Ridklubb 2023
Här kan du ladda ner vår grafiska profil. Grafisk profil_MR_november 23

Logotyper
Här kan du ladda ner några av vår logotype i dom vanligaste formaten.

NY_malmo_ridklubb_standing_white

NY_malmo_ridklubb_standing_green