Häst & ryttarutveckling är en ny del av ridskolan, det är så mycket mer än att rida lektion någon enstaka gång i veckan. Som deltagare i Häst och ryttarutveckling har du nästan en ”egen häst”, men den ägs och försäkras av Malmö Ridklubb. Ett koncept för dig som vill prova på något nytt och utvecklande, både för dig och den nya lektionshästen. Ridskolan får löpande in nya lektionshästar med varierande utbildningsnivåer och kunskaper. Den nya hästen behöver en utbildningsplan för att lättare kunna gå in i lektionsverkssamheten och vi ger hästen en bra grund för sin långa karriär här på ridskolan.

Vad innebär det att vara med i Häst & ryttarutveckling?
Du ska vara medlem och rida på ridskolan, du ska rida minst i en grupp nivå 2. Du förväntas kunna rida i alla gångarter samt kunna rida grundläggande dressyr och hoppning. Prata gärna med din ridinstruktör om du har funderingar.

Del A
Som ryttare tar du hand om hästen fem dagar i veckan. Du rider hästen enligt den utbildningsplan som görs upp i samråd med ansvarig ridlärare:

• Två dagar i veckan rider du med på lektioner för instruktör.
  • En dag självständig ridning dvs. du tränar hästen själv i en timme med fram- och avskrittning.
  • En dag i veckan ser vi gärna att du rider ut tillsammans med en van ryttare och häst.
  • En dag i veckan ridning med Annika Pihl och Monica Bengtsson.
  • Två dagar i veckan är det vilodag för häst och ryttare.
  • Hästskötsel och daglig visitation
  • Utrustningsvård: smörjning av träns och sadel och borst/tvätt av benskydd.

Del B
Som ryttare tar du hand om hästen två dagar i veckan. Du rider hästen enligt den utbildningsplan som görs upp i samråd med ansvarig ridlärare:

• Två dagar självständig ridning dvs. du tränar hästen själv i en timme med fram- och avskrittning. (Vi ser gärna att du rider ut tillsammans med en van ryttare och häst vid det ena tillfället)
  • Hästskötsel och daglig visitation
  • Utrustningsvård: smörjning av träns och sadel och borst/tvätt av benskydd
  • Stäm av och ta hjälp av Annika Pihl och Monica Bengtsson angående hästens utbildning och utveckling.
  • Tre-fyra dagar i veckan används hästen på ridskolans ordinarie lektioner.
  • En dag i veckan är det vilodag.

Malmö Ridklubb står för:

• Ägandet och försäkring
  • Hovslagare och veterinär, sårvård.
  • Basutrustning såsom sadel, träns, benskydd, täcken och borstar.
  • Stallskötsel dvs mockning, in-och utsläpp, utfodring.
  • Hästkunnig personal som stöttar och peppar dig.

Kostnad:

Del A: Ponny kostar 4 000 kr/månad och häst kostar 4 500 kr/månad.

Del B: Ponny och häst kostar 2000 kr/månad.

Man binder sig för en månad åt gången. Vid behov för hästens utbildning kan avtalet förlängas ytterligare en månad med varierande antal dagar beroende på hästens utveckling. För mer information kontakta gärna Annika på annika@malmoridklubb.se