Välkomna till en ny terminsstart. Hoppas att ni alla har haft en skön jul och nyårshelg! Terminen startar måndagen den 8 januari och slutar torsdagen den 20 juni, vi välkomnar alla gamla och nya elever och hoppas på en rolig och lärorik termin tillsammans. Lektionsschemat är i stort sett detsamma som under höstterminen med samma ridinstruktörer. I lektionsplaneringen ser ni även vilka dagar som det är teori och vilka datum som det är inställda lektioner. Lektionsschemat samt terminsplaneringen hittar ni på vår hemsida under Ridskola – Lektionsschema & Planering.

Vid lektionsridning på Malmö Ridklubb gäller följande regler. Kontakta gärna någon i personalen om du har några frågor. Reglerna är till för allas säkerhet och trygghet och för att våra hästar skall må bra. Tveka inte att be om hjälp! Det är bättre att fråga en gång för mycket om det skulle behövas!

• Anmäl dig på stallkontoret för att få en häst tilldelad. Du ska vara på plats senast 30 minuter innan din lektion börjar. Är du mer än 15 minuter sen kommer du inte få din häst tilldelad och därav inte kunna medverka ridande på lektionen.
  • Hämta hästens utrustning i sadelkammaren. På dörrens insida ser du vilket nummer din häst har. Gör iordning din häst genom att borsta, rykta, kratsa hovarna, kamma manen och plocka svansen (använd gärna pälsglans innan du borstar svansen). Därefter sadlar du och sätter på benskydd. Sist tränsar du din häst. Hästen får aldrig sättas fast i tränset/bettet! Om det ska vara hoppning på lektionen kontrollera då om din häst ska ha martingal. Det finns några hästar som har extra utrustning (t.ex. sadelgjordstunnel, thiedemanntygel eller inspänning), så läs noga. Lägg tillbaka ryktsakerna i påsen och häng tillbaka den på rätt plats. Behöver du hjälp finns det en stallvärdinna på plats som kan hjälpa till.
  • Tidigast 5 minuter innan lektionens början leder du ut hästen. Tyglarna ska ligga uppe på halsen hela tiden.
  • Gå in i ridhuset när ridläraren öppnar dörren, ställ upp på medellinjen var noga med att hålla avstånd (ca 3 meter) till övriga ekipage. Om du vill ta av dig jackan, gör det på medellinjen när instruktören håller i hästen. Instruktören samlar ihop klädesplaggen och hänger upp dem. Instruktören hjälper dig också med uppsittningspallen. All uppsittning sker alltid i ridhus/paddock på din lektionstid. Om du vill ta av dig något klädesplagg under lektionstid måste ridläraren hålla i din häst, eller så måste du sitta av hästen. Detta är av säkerhetsskäl.
  • När vi rider på galoppbanan och möter annat ekipage tänk på att sakta ner i god tid innan mötet och passera i skritt. Det är inte tillåtet att galoppera utanför ridhusen då detta skrämmer ekipagen som eventuellt har lektion inne i ridhuset Det är heller inte tillåtet att galoppera vid någon av utepaddockarna när det pågår lektionsverksamhet i dessa. Tänk på att visa hänsyn. Alla ryttare är inte lika trygga i sin ridning utanför ridhusen.
  • Efter lektionen, ta upp stigbyglarna innan du leder ut hästen. Tyglarna ska ligga kvar uppe på hästens hals. Alla elever som blir av med sina hästar hjälps alltid åt att plocka upp hästbajs i ridhuset. Vid dagens sista lektion hjälps alla elever åt att plocka hästbajs innan hästarna leds in i stallen.
  • Sköt om hästen efter lektionen; borsta, kratsa hovar, skölj bettet noga, torka gärna av sadel och träns (samt ev. martingal) med sadeltvål, borsta av (eller tvätta av) benskydden och häng upp dem, sätt på täcke vid säsong. Lägg tillbaka ryktsakerna på rätt plats. Har något hänt, skav eller liknande, informera stallvärdinnan på stallkontoret.
  • Hjälm ska bäras vid all ridning.
  • Hjälm ska bäras vid all hantering av alla t.o.m. utgången av det år man fyller 18 år. För övriga är det frivilligt, men rekommenderas.
  • Skyddsväst ska bäras vid all hantering och ridning av alla t.o.m. utgången av det år man fyller 18 år. För övriga är det frivilligt, men rekommenderas. Undantag: Vid skötsel av häst inne i stallet är skyddsväst frivilligt.
  • Behöver du avboka din ridlektion kan du göra det på två sätt antingen genom att logga in på Malmö Ridklubbs kundportal eller ringa oss på stallkontoret 040-134900. Stallkontoret är bemannat måndag – torsdag klockan 15,30-21,00, fredag 14,30-19,30 och lördag 8,30-14,30. Det är viktigt att du avbokar din lektion om du vet att du inte skall komma. Detta förenklar vårt arbete med utdelningen och planeringen av vilka hästar som skall gå i lektionsverksamheten.
  • Har du frågor är du välkommen att maila kansliet@malmoridklubb.se

Oycksfallsförsäkring för medlemmar
Malmö Ridklubb är ansluten till Svenska Ridsportförbundet och alla våra medlemmar omfattas av en olycksfallsförsäkring via sitt medlemskap. Se mer info här på vår hemsida.

Välkomna till en ännu en lärorik termin!

Bästa hälsningar

Malmö Ridklubbs personal