2020-02-17

Nu har vi kommit en bit in på det nya året, vårt jubileumsår när vi fyller 100 år. Det händer massor på Malmö Ridklubb just nu. Spännande och långsiktiga projekt. Vi har en fantastisk utveckling på ponnysidan med en ständig ökade ström av barn som vill börja rida hos oss. Vi har lokaler, vi har instruktörer, vi har elever men vi behöver fler ponnyhästar. Den utökning av ponnyhästar som vi  arbetat och hoppats på har av olika anledningar stannat upp.

Vi har ekonomi för två nya ponnyinköp. Cafeterian har de senaste månaderna givit oss ett överskott på 50.000 kronor. En summa som vi alla bidragit till genom att handla i vår nyrenoverade cafeteria. Vi säljer mycket på våra tävlingar och det är fantastiskt roligt att ständigt få beröm av ryttare utifrån för vår fina anläggning. Vi har en fullmatad vår och sommar med massor av tävlingar och Pay & Jumps. Passa gärna på att besöka vår cafeteria.

Vi har också ett par andra mycket spännande projekt på gång.

Lära med hästar,
där vi väntar på stöd från fritidsförvaltningen och Allmänna arvsfonden. Det blir ett pilotprojekt i mars med Rosengårdsskolan. Läs mer på vår hemsida.

Utökad Handikappridning
Vi har nyligen dragit igång ett projekt för att öka handikappridningen. Barnhabiliteringen i Region Skåne är numera regelbunden veckokund hos oss.

Sveriges Ridgymnasium
Vi diskuterar  samarbete med Sveriges Ridgymnasier. Detta är ett mycket intressant projekt för Malmö Ridklubbs framtida utveckling.

Team Ponnyskolan
För att utveckla våra ponnysintruktörer har vi tillsammans med ett antal andra erfarna instruktörer startat detta projekt för att coacha och hjälpa till att utveckla våra ridlärare.

MR´s 100-årsjubileum
På vår hemsidan uppdaterar vi hela tiden med aktuella tider kring alla våra arrangemang under vårt jubileumsår.

Ny instruktör
Monica Barkow slutar hos oss i juli. Hon har blivit erbjuda jobbet som ridskolechef i Skanör/Falsterbo. Vi önskar Monica lycka till och vi letar redan efter en fullgod ersättare.

Det är snart årsmöte. Min förhoppning som ordförande är naturligtvis att vår styrelse ska få fortsatt förtroende så att vi tillsammans kan driva våra projekt och idéer vidare.

Karsten Erichs
Malmö Ridklubb