Varmt välkomna till kurs i tömkörning under hösten söndag eftermiddagar. Vi startar med en gemensam clinic då jag tömkör en häst då visar och beskriver grunderna för tömkörning, utrustning och svara på alla frågor runt ämnet. Jag har viss utrustning att låna ut under kursen.

Alla kommer individuellt få hjälp att lära sig tömköra på basnivå, förstå vad man ser då hästen rör sig och reagerar ute på tömmen. Vi kommer jobba med olika övningar som skapar större framåtbjudning, lösgjordhet och rakriktning som leder till gladare hästar som skall bli lättare att rida.

Vi kommer jobba med böjda och raka spår, och olika rörelser som skänkelvikning m.m. Vissa pass kommer vi arbeta hästarna över bommar eller cavaletti. Nivån kommer ligga där du och din häst är, jag undervisar två ekipage samtidigt, ca 40-45 min, försök att gruppera med ekipage som ligger ungefär på samma nivå av erfarenhet av tömkörning och kom uppvärmda. På www.equitrain.se hittar ni en del information och filmer om tömkörning som vi rekommenderar att ni tar del av innan kursstart.

Helheten kommer ge flest nycklar till att hästen ser ut som en ”happy athlet”. Med arbete från marken blir helheten och detaljerna så tydliga, ögat tränar och tränar på att se hur hästar rör sig, balanserar sig, kontakten på bettet, blicken i ögat, hur den bär svansen m m. All information som strömmar mot dig när du står där med tömmarna är ovärderlig i ett holistiskt syfte för att bygga upp och förstå din häst i arbete.

Målet med tömkörning är att få hästarna att lugnt och balanserat arbeta energiskt, bli mjuka och elastiska, få större kraftfullhet och ökad bärighet från sin bakdel. Detta uppnås genom förtroende och skicklighet i arbetet med häst på töm, inget skall tvingas eller forceras över hästens förmåga fysiskt eller psykiskt. Konsten ligger i att utbilda och hjälpa hästen att arbeta genom överlinjen, lösgöra hals, nacke och rygg så schwung kan uppstå, stabilsera drivning, rakrikta och få lätt kontakt på bettet så hästens förmåga till samling /bärkraft ökar. Med en mer aktiv och rörlig häst kan din ridning utvecklas mer och förståelsen för din häst öka.

Fakta;
Clinic 19 september.kl. 12.00-13.30. Kostnadsfritt för alla medlemmar och dom som skall gå kursen. Kursdeltagarna skall inte ha med egen häst vid Clinicen.

Ekipageträning:
2 ekipage i taget i ca. 1 timme mellan 14.00-18.00

Följande datum är bokade:
• 3 okt
• 17 okt