Alla som rider på Malmö Ridklubb ska ha godkänd ridhjälm. Alla under 18 år ska ha skyddsväst på sig när dom rider eller hanterar häst på vår anläggning. Malmö Ridklubb följer Svenska Ridsportförbundet rekommendationer. Alla medlemmar i Malmö Ridklubb omfattas av Svenska Ridsportförbundet olycksfallsförsäkring. Mer information om försäkringen hittar du här

Rusta dig rätt! Hästkunskap och bra rutiner är den säkraste utrustningen du kan ha i stallet och till häst. Men ridhjälm, skyddsväst  och rejäla skor med klack är också livsviktigt. Tänk på att all skyddsutrustning ska passa dig ordentligt för att ge rätt skydd. Det är inte tillåtet att prata i eller använda mobiltelefonen när du rider eller hanterar hästen. Om du har airpods eller liknande så är det endast tillåtet att ha i ett öra. Du måste vara kontaktbar för omgivningen.

SKYDDSVÄST
Det är viktigt att skyddsvästen sitter bra för att skydda rätt. Skyddsvästen ska vara CE-märkt och level 3. Fråga om vägledning i din ridsportbutik.

RIDHJÄLM
Hjälmen ska vara CE-märkt. Det innebär de uppfyller EU:s säkerhetskrav. Var noga med passformen så den är lagom stor och bekväm. Använd alltid hakbandet så att hjälmen sitter, även om du skulle ramla av. Byt ut hjälmen om den fått en ordentlig smäll. Konsumentverket ger råd om hjälmar.

RIDSTÖVLAR
Stövlar eller skor med klack förhindrar att du glider igenom stigbygeln med hälen och fastnar. Stövlar ger också bra stöd och skyddar mot skavsår. Stallskor med ståltåhätta skyddar dina tår men bör inte vara för grova om du ska rida med dem. Då kan de fastna i stigbygeln.

HANDSKAR
Med handskar får du bra grepp, både när du leder och rider

Svenska Ridsportförbundet har gett ut en informationsfolder ”Välkommen till Ridskolan” som innehåller en massa tips och råd kring bl.a säkerhetsutrustning i stallet. Foldern kan du ladda ner här